Joko sinun työpaikallasi on uusi luottamusmies?

Jarmo Toivonen
1.5.2020

Sairaanhoitaja Airi Lähteenmäki kertoo, miksi hän on Terveystalon luottamusmies:

"Koska olen ylpeä siitä, että TSN neuvottelee alan työehtosopimuksen yhdessä työnantajapuolen kanssa ja saan luottamusmiehenä valvoa että työpaikalla sopimusta noudatetaan.
Minulla on mahdollisuus neuvoa yhteisen sopimuksen tulkintaa ja varmistaa, että työntekijöiden oikeudet toteutuvat.
Tehyn luottamusmiehenä olen saanut asiantuntevaa koulutusta, verkostoitunut muiden luottamusmiesten kanssa ja saan tukea liitolta tarvittaessa edustettavieni työntekijöiden asioissa. Samalla myös omaan työsuhteeseeni liittyvät asia ovat tulleet tutuiksi. Tulossa on haastavat työehtosopimusneuvottelut ja tarkoitushan olisi, ettei sote-alan työntekijöiden työolosuhteisiin tai palkkoihin tulisi heikennyksiä, siksi myös luottamusmiehiä tarvitaan yhteydenpitoon työntekijöiden ja liittojen välillä. Ihmissuhdeverkostoni on kasvanut huomattavasti luottamusmieheksi ryhtymisen jälkeen." (syksy 2019)

Yksityissektorin työehtosopimusten luottamusmieskaudet päättyivät vuoden 2019 lopussa. Luottamusmiesten uusi toimikausi on 1.1.2020–31.12.2022. Luottamusmies valitaan työehtosopimuskohtaisesti Tehyn tai TSN:n vaaliohjeiden mukaan.

Mikäli työpaikallasi ei ole vielä luottamusmiestä, vaalit voi järjestää milloin vain.

Luottamusmiehen valitseminen
Lähtökohtaisesti luottamusmies valitaan työpaikkakohtaisesti. Muutamissa isoissa valtakunnallisissa yrityksissä on sovittu yrityskohtaisesta luottamusmiesjärjestelmästä. Katso lisätiedot ja luottamusmiesvaaliohjeet vaalisivustolta www.tehy.fi/lmvaalit2019

Luottamusmieskoulutus
Tehy kouluttaa uudet luottamusmiehet tehtäviinsä. Tehy maksaa matkat, majoituksen ja ruokailut. Koulutus on palkallista koulutusta.

Ota rohkeasti yhteyttä Tehyn asiointipalvelun kautta halutessasi lisätietoja luottamusmiestoiminnasta.

Vaaliterveisin järjestöasiantuntijat,
Päivi Kukkola, Heidi Elakshar, Arja Tuomisoja ja Erja Marjeta